Ascensorul catre performanta este blocat.Dar drumul pe treptele scarii este accesibil! Succesul tau este succesul nostru!
Asa cum pentru a invata o limba straina ai nevoie de un dictionar,pentru intelegerea si
asimilarea unor concepte noi stiintifice, este necesar un astfel de GLOSAR
GLOSAR
de cuvinte folosite in literatura sahista
Abatere-Caracteristica(a pozitiei) ce contravine unui obiectiv general sau particular,
Activiare-Operatiune elementara prin care o piesa incepe sa actioneze pe un camp sau pe o zona fara a se putea deplasa imediat acolo,
Algoritm-Succesiune de operatori care,aplicata unor date initiale,ne conduce la rezultatul urmarit,
Alternativa de plan-Posibilitate(intrevazuta,dar inca neverificata)de a rezolva problemele pozitiei,de a utiliza resursele in vederea realizarii obiectivelor,
Analiza a pozitiei-Identificare si impreunare a abaterilor cu premisele corespunzatoare de exploatare a lor,pa baza indicatorilor culesi din pozitie,
Atac consecutiv-O cuplare,,in serie" a min multor amenintari asupra aceleiasi zone sau slabiciuni
Atac simultan-Mai multe amenintari create cu o singura mutare,
Autoorganizare-Functie(a conducerii) care corecteaza organizarea (structura si metoda) sistemului nostru pentru a-l adapta la mediu,
Autoreglare -Capacitate a sistemului de a-si inlatura sau compensa singur perturbatiile suferite in functionare,
Baterie(Dublare)-Forma de cooperare in care doua piese de aceeasi culoare isi suprapun actiunea pe o linie,coloana sau diagonala,
Blocare-Operatiune elementara prin care o piesa inceteaza sa se mai poata deplasa spre un camp, sau intr-o zona,
Centralitate-Pozitie a piesei fata de central tablei,
Centralizare-Principiu de joc ce recomanda amplasarea cat mai rapida a unor piese proprii in central tablei,ca faza preliminara declansarii atacurilor,
Cibernetica-Stiinta a conducerii sistemelor,
Cibernetizarea conducerii-Organizare a conducerii pentru a lucra adaptiv,astfel incat abaterile procesului condus de la mersul dorit sa fie repede corectate,
Camp de cuplare-Camp pe care o piesa executa sau va putea ececuta curand un atac multiplu,
Camp slab-Camp ce este sau poate deveni in mod fortat aparat de un numar de ori egal sau mai mic decat cel al atacurilor,
Camp tare-Camp care nu trebuie aparat suplimentar si care joaca un rol important in sustinerea tacului propriu,
Coloana slaba-Coloana ce este sau poate deveni in mod fortat aparata de un numar de ori egal sau mai mic decat cel al atacurilor,
Comanda-Functiune (a conducerii) care transforma deciziile in actiuni concrete de influentare a procesului condus,
Combinatie-Lovitura tactica bazata pe combinarea ingenioasa a operatorilor avuti la dispozitie cu ajutorul unei serii scurte de mutari fortate,
Conditie logistica-Aspect al pozitiei creat prin mutari logistice pentru a face posibila si eficace aplicarea unui plan strategic.
Conducere-Activitate complexa prin care se realizeaza dirijarea si reglarea unui sistem pentru a asigura atingerea obiectivului,
Conexiune inversa-Proprietate a sistemului cibernetic de a intoarce spre intrare abaterile inregistrate la iesire,transformate in tot atatea autocomenzi de corectie,
Consum specific-Raportrul dintre cantitatea consumata dintr-o resursa si numarul de mutari active obtinute,
Contact-Piese adverse ce se ataca reciproc,
Control-1.Functiune (a conducerii)care identifica si evalueaza abaterile (perturbatiile) aparute in functionarea sistemului.2.Posibilitatea pieselor de a stationa,a se deplasa sau a actiona pe un anumit spatiu(denumit spatiu controlat).
Cooperare-Forma de actiune a unor piese,prin care acestea isi coreleaza si/sau isi consuma o parte din operatori in vederea realizarii unui plan sau a unui program,
Cooperare tactica-Forma de cooperare des intalnita in jocul maestrilor,
Cuplare-Atac asupra mai multor slabiciuni(atac multiplu),
Data-Aspect al realitatii exprimat sub forma de numar,marime,relatie etc,cules pentru a servi la rezolvarea unei probleme,
Deblocare-Operatiune elementara prin care o piesa incepe sa se poata deplasa spre un camp sau o zona,
Decizie-Hotarare luata asupra modului in care va trebui sa evolueze o activitate, un proces,rezolvarea unei probleme,
Dezactivare-Operatiune prin care o piesa inceteaza sa mai actioneze pe un camp sau pe o zona pe care nu se putea deplasa,
Dezvoltare-Scoaterea din dispozitiv a pieselor si plasartea lor pe campuri de pe care sa poata actiona in cooperari multiple,cu maximum de eficienta,
Dirijare-Functiune(a conducerii)care stabileste periodic ce ,,traiectorie"(evolutie) trebuie sa adopte sistemul pentru a si atinge scopul in conditiile unor impotriviri previzibile,
Dispozitiv-Configuratie spatiala a totalitatii materialului unei parti pe table de sah,
Eficienta-Raportul intre valoarea rezultatului (produsului) unei activitati si valoarea resurselor consumate pentru a l obtine,
Element-Parte a unui sistem(indivizibila sau ea insasi un sistem,dar de nivel inferior)avand rolul de a indeplini in intregime o singura functiune,bine definita,
Exploatare-Utilizare a unei slabiciuni adverse la elaborarea planului si/sau a programului propriu,
Falanga-Pioni de aceeasi culoare asezati unul langa altul pe aceeasi linie,
Film-Reprezentarea unei partide intregi in diagrame subtitrate cu indicatori in scopul de a-i surprinde si analiza dinaica de ansamblu,
Gandire prealabila a partidei-Stabilire a unui sistem de joc model,cat mai detaliat,dupa care urmeaza sa se desfasoare partida,
Indicator-Categorie de date reprezentand un aspect tipic,semnificativ al pozitiei,cules in scopul maririi preciziei si vitezei de calcul a gandirii.
Informatica-Stiinta a utilizarii calculatoarelor electronice la prelucrarea automata ac datelor,
Informatie-Semnificatie cu caracter de noutate inteleasa de persoana receptoare la aflarea unei date despre realitate.In vorbirea curenta se confunda uneori gresit cu termenul ,,data",
Initiativa-Lant de mutari ce obliga adversarul la raspunsuri cu caracter preponderent defensiv,
Integrare-Anticipare ,necombatere,(decat strict necesara) si folosirea pozitiilor create de planul advers pentru realizarea unui plan propriu avantajos,
Inteligenta-Capacitatea de a imagina si realiza sisteme,
Legare-Limitare a mobilitatii unei piese prin obligarea ei de a apara o slabiciune,
Limitare-Principiu prioritar de joc ce recomanda limitarea posibilitatilor de a muta ale adversarului doar la cele care pot fi integrate in planul nostru,
Limitare activa-Limitarea posibilitatilor de a muta ale adversarului combinata in cadrul aceleasi mutari cu intentii agresive neintegrabile,
Logistica-Stiinta a asezarii din timp a pieselorastfel incat sa fie unde trebuie si cand trebuie,cu minimum de consum de tempo,
Metoda a conducerii ,,prin sistem"-Ansamblu integrat de principii,reguli,mijloace si activitati ordonate prin care se dirijeaza spre realizarea obiectivelor si se regleaza orice process complex organizat in prealabil ca sistem cibernetic,
Metoda de joc-Totalitatea instrumentelor,medalitatilor de interventie si actionare,ansamblul principiilor,legilor si regulilor prestabilite dupa care trebuie sa se desfasoare-in mare si amanunt-partida,
Mobilitate-Totalitate a operatorilor de deblocare a unei piese,
Mobilizare-Manevrare si plasare a pieselor pe cele mai buna pozitii de cooperare pentru lupta,
Mutare activa-Mutare care,la sfarsitul partidei,se dovedeste ca a adus o contributie strict necesara la realizarea unui plan bun,
Mutare cu tempo-Mutare activa care prin amenintarea creata forteaza adversarul sa-si intrerupa realizarea planului pentru a se apara,
Mutare de plan-Mutare componenta a unui plan,
Mutare fortanta-Mutare la care adversarul nu are decat un singur raspuns.
Mutare fortata-Rspuns la o mutare fortatanta,
Mutare inactiva-Mutare pur defensiva al carui aspect ofensiv este numai o iluzie,fiind integrabil de catre adversar,
Mutare intermediara-Mutare intercalate pe neasteptate intr-o serie ce parea fireasca,evident,naturala,
Mutare logistica-Mutare pregatitoare de asigurare a conditiilor necesare efectuarii mutarilor de pplan in pofida impotrivirii adversarului,
Obiectiv-Scop, tel,finalitate a unui system,a unei activitati,
Obiectiv final al partidei-Mat regelui advers,
Obiectiv general-Obiectiv recomandabil in toate partidele,
Obiectiv initial al partidei-Obtinere a superioritatii potentiale asupra adversarului cat mai devreme posibil si cu minimum de resurse consumate,
Obiectiv logistic-Obiectiv derivat din necesitatea utilizarii optime a resurselor,
Obiectiv particular-Obiectiv derivate din obiectivele generale,recomandabil doar in partida respectiva,
Operator-Cam sau o zona pe care o piesa incepe sau inceteaza sa desfasoare o operatiune elementara de joc,
Operatiune-Combinare a mnai multor operatiuni elementare de prelucrare a pozitiei intr-o actiune complexa din programul de realizare a unui plan,
Operatiune elementara-Actiunea cea mai simpla, indivizibila a unei piese pe un camp sau pe o zona,
Optimizare-Modificare a organizarii unui system in vederea aducerii functionarii lui la cote maxime de eficienta in raport cu un criteriu de apreciere dat(de regula consumul unei resurse),
Organizare-Totalitatea activitatilor avand ca scop crearea unui sistem(pentru indeplinirea unui obiectiv),
Oranizare cibernetica a gandirii-Disciplinare,ordonare,perfectionare a gandirii astfel incat sa functioneze ca un sistem adaptiv,cibernetic,de inalta eficienta,
Partida de referinta-Partida -model memorata,expresie practica de utilizare a unei metode de joc avansate,
Partida de sah (ca sistem)-Ansamblu autoreglabil si autoorganizabil de proceduri astfel organizate si interconectate functional,incat sa asigure cresterea de la mutare la mutare a superioritatii pozitiei proprii fata de cea adversa.
Periculozitate a piesei-Capacita tea de a crea si/sau a exploata slabiciuni,de a participa cu operatori la cooperari ce pot avea effect distrugator asupra pozitiei adverse,
Piesa adversda colaboratoare-Piesa adverse a carei pozitie(ai carei operatori) ne ofera la un moment dat posibilitatera de a concepe si realize un plan bun de a obtine un avantaj important asupra adversarului,
Piesa atacatoare-Piesa capabila sa atace o slabiciune,
Piesa blocata-Piesa fara operatori de deblocare,
Piesa cuplatoare-Piesa ce indeplineste toate conditiile pentru a executa cuplarera unor slabiciuni adverse,
Piesa slaba-PAiesa ce este sau poate devein in mod fortat aparata de un numar de pri egal sau mai mic decat cel al atacurilor,
Piese dublate-Piese cu actiune rectilinie(dama,turnul,nebunul),de aceeasi culoare sau de culori diferite,care isi suprapun actiunea pe campuri aflate pe aceeasi linie,coloana,respectiv diagonala,
Plan-Idee de utilizare a resurselor in vederea realizarii unui obiectiv general sau particular,
Plan bun-Plan ce nu poate fi integrat de adversary si duce la obtinerea unui avantaj,
Plan strategic-Plan(pe termen lung) de creare si exploatare a unor slabiciuni strategice,
Plan tactic-Plan(pe termen scurt)de creare a unor slabiciuni ori de realizare a unei faze dintr-un plan strategic sau a unei lovituri de moment aducatoare de avantaj material,
Poarta-Pioni amici la un camp distant pe aceeasi linie,
Premisa-Caracteristica a pozitiei ce caracterizeaza sau defavorizeaza exploatarea unei slabiciuni,
Previziune-Functiune (a conducerii)ce anticipeaza schimbarile din mediu si anticipeaza consecintele lor asupra sistemului,
Proces conducator-Totalitate a fazelor gandirii sahistului in timpul conducerii partidei de sah,
Proces condus-Totalitate a evenimentelor ce se petrec pe table de sah,
Productivitate-Raport intre numarul de mutari active si cantitatea consumata duintr-o resursa pentru a le obtine,
Program-Succesiune a mutarilor efectiv jucatepentru a realize un plan,
Reglare-Functiune(a conducerii) de inlaturare sau compensare prompta a perturbatiilor survenite in functionarea sistemului,
Resursa-,,Hrana"a sistemului:timp.material,energie,metode,informatii,etc,
Rezerva de material-Totalitate a pieselor de pe tabla,
Rezerva de tempo- Numar de mutari la care jucatorul mai are dreptul pana la controlul timpului de gandire,
Rezerva de timp de gandire-Timp total ramas pana la caderea steguletuluin ceasului de control.
Rezerva de spatiu-Totalitatea capurilor pe care materialul unui jucator se afla,poate muta imediat saun pe care doar actioneaza fara a le putea ocupa,
Sistem cibernetic-Ansamblu autoreglabil si autoorganizabuil de elemente intercorelate functional in vederea realizarii in comun a unui obiectiv.
Slabiciune-Aspect al pozitiei ce trebuie eliminate sau aparat deoarece altfel poate fi exploatat de adversar,
Spatiu controlat(pozitie)-Totalitate a campurilor pe care piesele unei parti se afla,se pot deplasa ori doar actioneaza fara a putea muta,
Stil de joc-Maniera personala de a utilize teoria si resursele proprii,
Strategie-Stabilire a obiectivelor particulare de atins si a planului pe termen lung de realizare a lor,in cadrul unor obiective cu character mai general,
Subsistem-Sistem ce joaca rol de element component al unui sistem de nivel superior,
Superioritate efectiva-Pozitie ,,castigate"adeversarul nemaiavand decat cel mult sanse infime de remiza,
Superioritate potentiala-Pozitie ce permite declansarea unor operatiuni(a unui plan) de obtinere a superioritatii efective,
Superioritate pozitionala-Pozitie in care adversarul este intercut calitativ si cantitativ in dotarea pieselor cu operatori favorabili si cooperari,
Supraaparare-Aparare de mai multe ori decat numarul atacurilor cu scopul de a nu reduce mobilitatera nicin uneia dintr piesele aparatoare si de a elimina o slabiciune,
Suipraincarcare-Situatie a piesei care nu mai poate face fata simultan tuturor sarcinilor de aparare ce i-au fost incredintate,
Tactica-Totalitatea planurilor pe termen scurt,de detaliu ale luptei,asigurare a realizarii acestora tinand seama de impotrivirea adversarului si de resurseler avute pe moment la dispozitie,
Tempo-Unitate de masura a dreptului de a muta a unui jucator.Un ,,tempo" consumat da dreptul la o singura mutare,
Timp de pregatire-Timp consumat pentru partida in afara ei,
Valoarea relativa a unei piese-Valoare exprimata in functie de periculozitatea piesei,de capacitatea ei de a coopera efficient in atac si totodata in aparare,
Zona-Campuri din pozitie alaturate grupat sau inlantuite logic (grup,linie,coloana,diagonal,traseu, etc),
Zugwang (,,mutare fortata" in limba germana)-pozitie in care una dintre parti muta constient gresit,nemai avand mutari bune. Inapoi la pagina de start