Ascensorul catre performanta este blocat.Dar drumul pe treptele scarii este accesibil! Succesul tau este succesul nostru!

                                     Asa cum pentru a invata o limba straina ai nevoie de un dictionar,pentru intelegerea si 

                                           asimilarea unor concepte noi stiintifice, este necesar un astfel de  GLOSAR

GLOSAR

                                                                                 de cuvinte folosite in literatura sahista

Abatere-Caracteristica(a pozitiei) ce contravine unui obiectiv general sau particular,

Activiare-Operatiune elementara prin care o piesa incepe sa actioneze pe un camp sau pe o zona fara a se putea deplasa imediat acolo,

Algoritm-Succesiune de operatori care,aplicata unor date initiale,ne conduce la rezultatul urmarit,

Alternativa de plan-Posibilitate(intrevazuta,dar inca neverificata)de a rezolva problemele pozitiei,de a utiliza resursele in vederea realizarii obiectivelor,

Analiza a pozitiei-Identificare si impreunare a abaterilor cu premisele corespunzatoare de exploatare a lor,pa baza indicatorilor culesi din pozitie,

Atac consecutiv-O cuplare,,in serie" a min multor amenintari asupra aceleiasi zone sau slabiciuni

Atac simultan-Mai multe amenintari create cu o singura mutare,

Autoorganizare-Functie(a conducerii) care corecteaza organizarea (structura si metoda) sistemului nostru pentru a-l adapta la mediu,

Autoreglare -Capacitate a sistemului de a-si inlatura sau compensa singur perturbatiile suferite in functionare,

Baterie(Dublare)-Forma de cooperare in care doua piese de aceeasi culoare isi suprapun actiunea pe o linie,coloana sau diagonala,

Blocare-Operatiune elementara prin care o piesa inceteaza sa se mai poata deplasa spre un camp, sau intr-o zona,

Centralitate-Pozitie a piesei fata de central tablei,

Centralizare-Principiu de joc ce recomanda amplasarea cat mai rapida a unor piese proprii in central tablei,ca faza preliminara declansarii atacurilor,

Cibernetica-Stiinta a conducerii sistemelor,

Cibernetizarea conducerii-Organizare a conducerii pentru a lucra adaptiv,astfel incat abaterile procesului condus de la mersul dorit sa fie repede corectate,

Camp de cuplare-Camp pe care o piesa executa sau va putea ececuta curand un atac multiplu,

Camp slab-Camp ce este sau poate deveni in mod fortat aparat de un numar de ori egal sau mai mic decat cel al atacurilor,

Camp tare-Camp care nu trebuie aparat suplimentar si care joaca un rol important in sustinerea tacului propriu,

Coloana slaba-Coloana ce este sau poate deveni in mod fortat aparata de un numar de ori egal sau mai mic decat cel al atacurilor,

Comanda-Functiune (a conducerii) care transforma deciziile in actiuni concrete de influentare a procesului condus,

Combinatie-Lovitura tactica bazata pe combinarea ingenioasa a operatorilor avuti la dispozitie cu ajutorul unei serii scurte de mutari fortate,

Conditie logistica-Aspect al pozitiei creat prin mutari logistice pentru a face posibila si eficace aplicarea unui plan strategic.

Conducere-Activitate complexa prin care se realizeaza dirijarea si reglarea unui sistem pentru a asigura atingerea obiectivului,

Conexiune inversa-Proprietate a sistemului cibernetic de a intoarce spre intrare abaterile inregistrate la iesire,transformate in tot atatea autocomenzi de corectie,

Consum specific-Raportrul dintre cantitatea consumata dintr-o resursa si numarul de mutari active obtinute,

Contact-Piese adverse ce se ataca reciproc,

Control-1.Functiune (a conducerii)care identifica si evalueaza abaterile (perturbatiile) aparute in functionarea sistemului.2.Posibilitatea pieselor de a stationa,a se deplasa sau a actiona pe un anumit spatiu(denumit spatiu controlat).

Cooperare-Forma de actiune a unor piese,prin care acestea isi coreleaza si/sau isi consuma o parte din operatori in vederea realizarii unui plan sau a unui program,

Cooperare tactica-Forma de cooperare des intalnita in jocul maestrilor,

Cuplare-Atac asupra mai multor slabiciuni(atac multiplu),

Data-Aspect al realitatii exprimat sub forma de numar,marime,relatie etc,cules pentru a servi la rezolvarea unei probleme,

Deblocare-Operatiune elementara prin care o piesa incepe sa se poata deplasa spre un camp sau o zona,

Decizie-Hotarare luata asupra modului in care va trebui sa evolueze o activitate, un proces,rezolvarea unei probleme,

Dezactivare-Operatiune prin care o piesa inceteaza sa mai actioneze pe un camp sau pe o zona pe care nu se putea deplasa,

Dezvoltare-Scoaterea din dispozitiv a pieselor si plasartea lor pe campuri de pe care sa poata actiona in cooperari multiple,cu maximum de eficienta,

Dirijare-Functiune(a conducerii)care stabileste periodic ce ,,traiectorie"(evolutie) trebuie sa adopte sistemul pentru a si atinge scopul in conditiile unor impotriviri previzibile,

Dispozitiv-Configuratie spatiala a totalitatii materialului unei parti pe table de sah,

Eficienta-Raportul intre valoarea rezultatului (produsului) unei activitati si valoarea resurselor consumate pentru a l obtine,

Element-Parte a unui sistem(indivizibila sau ea insasi un sistem,dar de nivel inferior)avand rolul de a indeplini in intregime o singura functiune,bine definita,

Exploatare-Utilizare a unei slabiciuni adverse la elaborarea planului si/sau a programului propriu,

Falanga-Pioni de aceeasi culoare asezati unul langa altul pe aceeasi linie,

Film-Reprezentarea unei partide intregi in diagrame subtitrate cu indicatori in scopul de a-i surprinde si analiza dinaica de ansamblu,

Gandire prealabila a partidei-Stabilire a unui sistem de joc model,cat mai detaliat,dupa care urmeaza sa se desfasoare partida,

Indicator-Categorie de date reprezentand un aspect tipic,semnificativ al pozitiei,cules in scopul maririi preciziei si vitezei de calcul a gandirii.

Informatica-Stiinta a utilizarii calculatoarelor electronice la prelucrarea automata ac datelor,

Informatie-Semnificatie cu caracter de noutate inteleasa de persoana receptoare la aflarea unei date despre realitate.In vorbirea curenta se confunda uneori gresit cu termenul ,,data",

Initiativa-Lant de mutari ce obliga adversarul la raspunsuri cu caracter preponderent defensiv,

Integrare-Anticipare ,necombatere,(decat strict necesara) si folosirea pozitiilor create de planul advers pentru realizarea unui plan propriu avantajos,

Inteligenta-Capacitatea de a imagina si realiza sisteme,

Legare-Limitare a mobilitatii unei piese prin obligarea ei de a apara o slabiciune,

Limitare-Principiu prioritar de joc ce recomanda limitarea posibilitatilor de a muta ale adversarului doar la cele care pot fi integrate in planul nostru,

Limitare activa-Limitarea posibilitatilor de a muta ale adversarului combinata in cadrul aceleasi mutari cu intentii agresive neintegrabile,

Logistica-Stiinta a asezarii din timp a pieselorastfel incat sa fie unde trebuie si cand trebuie,cu minimum de consum de tempo,

Metoda a conducerii ,,prin sistem"-Ansamblu integrat de principii,reguli,mijloace si activitati ordonate prin care se dirijeaza spre realizarea obiectivelor si se regleaza orice process complex organizat in prealabil ca sistem cibernetic,

Metoda de joc-Totalitatea instrumentelor,medalitatilor de interventie si actionare,ansamblul principiilor,legilor si regulilor prestabilite dupa care trebuie sa se desfasoare-in mare si amanunt-partida,

Mobilitate-Totalitate a operatorilor de deblocare a unei piese,

Mobilizare-Manevrare si plasare a pieselor pe cele mai buna pozitii de cooperare pentru lupta,

Mutare activa-Mutare care,la sfarsitul partidei,se dovedeste ca a adus o contributie strict necesara la realizarea unui plan bun,

Mutare cu tempo-Mutare activa care prin amenintarea creata forteaza adversarul sa-si intrerupa realizarea planului pentru a se apara,

Mutare de plan-Mutare componenta a unui plan,

Mutare fortanta-Mutare la care adversarul nu are decat un singur raspuns.

Mutare fortata-Rspuns la o mutare fortatanta,

Mutare inactiva-Mutare pur defensiva al carui aspect ofensiv este numai o iluzie,fiind integrabil de catre adversar,

Mutare intermediara-Mutare intercalate pe neasteptate intr-o serie ce parea fireasca,evident,naturala,

Mutare logistica-Mutare pregatitoare de asigurare a conditiilor necesare efectuarii mutarilor de pplan in pofida impotrivirii adversarului,

Obiectiv-Scop, tel,finalitate a unui system,a unei activitati,

Obiectiv final al partidei-Mat regelui advers,

Obiectiv general-Obiectiv recomandabil in toate partidele,

Obiectiv initial al partidei-Obtinere a superioritatii potentiale asupra adversarului cat mai devreme posibil si cu minimum de resurse consumate,

Obiectiv logistic-Obiectiv derivat din necesitatea utilizarii optime a resurselor,

Obiectiv particular-Obiectiv derivate din obiectivele generale,recomandabil doar in partida respectiva,

Operator-Cam sau o zona pe care o piesa incepe sau inceteaza sa desfasoare o operatiune elementara de joc,

Operatiune-Combinare a mnai multor operatiuni elementare de prelucrare a pozitiei intr-o actiune complexa din programul de realizare a unui plan,

Operatiune elementara-Actiunea cea mai simpla, indivizibila a unei piese pe un camp sau pe o zona,

Optimizare-Modificare a organizarii unui system in vederea aducerii functionarii lui la cote maxime de eficienta in raport cu un criteriu de apreciere dat(de regula consumul unei resurse),

Organizare-Totalitatea activitatilor avand ca scop crearea unui sistem(pentru indeplinirea unui obiectiv),

Oranizare cibernetica a gandirii-Disciplinare,ordonare,perfectionare a gandirii astfel incat sa functioneze ca un sistem adaptiv,cibernetic,de inalta eficienta,

Partida de referinta-Partida -model memorata,expresie practica de utilizare a unei metode de joc avansate,

Partida de sah (ca sistem)-Ansamblu autoreglabil si autoorganizabil de proceduri astfel organizate si interconectate functional,incat sa asigure cresterea de la mutare la mutare a superioritatii pozitiei proprii fata de cea adversa.

Periculozitate a piesei-Capacita tea de a crea si/sau a exploata slabiciuni,de a participa cu operatori la cooperari ce pot avea effect distrugator asupra pozitiei adverse,

Piesa adversda colaboratoare-Piesa adverse a carei pozitie(ai carei operatori) ne ofera la un moment dat posibilitatera de a concepe si realize un plan bun de a obtine un avantaj important asupra adversarului,

Piesa atacatoare-Piesa capabila sa atace o slabiciune,

Piesa blocata-Piesa fara operatori de deblocare,

Piesa cuplatoare-Piesa ce indeplineste toate conditiile pentru a executa cuplarera unor slabiciuni adverse,

Piesa slaba-PAiesa ce este sau poate devein in mod fortat aparata de un numar de pri egal sau mai mic decat cel al atacurilor,

Piese dublate-Piese cu actiune rectilinie(dama,turnul,nebunul),de aceeasi culoare sau de culori diferite,care isi suprapun actiunea pe campuri aflate pe aceeasi linie,coloana,respectiv diagonala,

Plan-Idee de utilizare a resurselor in vederea realizarii unui obiectiv general sau particular,

Plan bun-Plan ce nu poate fi integrat de adversary si duce la obtinerea unui avantaj,

Plan strategic-Plan(pe termen lung) de creare si exploatare a unor slabiciuni strategice,

Plan tactic-Plan(pe termen scurt)de creare a unor slabiciuni ori de realizare a unei faze dintr-un plan strategic sau a unei lovituri de moment aducatoare de avantaj material,

Poarta-Pioni amici la un camp distant pe aceeasi linie,

Premisa-Caracteristica a pozitiei ce caracterizeaza sau defavorizeaza exploatarea unei slabiciuni,

Previziune-Functiune (a conducerii)ce anticipeaza schimbarile din mediu si anticipeaza consecintele lor asupra sistemului,

Proces conducator-Totalitate a fazelor gandirii sahistului in timpul conducerii partidei de sah,

Proces condus-Totalitate a evenimentelor ce se petrec pe table de sah,

Productivitate-Raport intre numarul de mutari active si cantitatea consumata duintr-o resursa pentru a le obtine,

Program-Succesiune a mutarilor efectiv jucatepentru a realize un plan,

Reglare-Functiune(a conducerii) de inlaturare sau compensare prompta a perturbatiilor survenite in functionarea sistemului,

Resursa-,,Hrana"a sistemului:timp.material,energie,metode,informatii,etc,

Rezerva de material-Totalitate a pieselor de pe tabla,

Rezerva de tempo- Numar de mutari la care jucatorul mai are dreptul pana la controlul timpului de gandire,

Rezerva de timp de gandire-Timp total ramas pana la caderea steguletuluin ceasului de control.

Rezerva de spatiu-Totalitatea capurilor pe care materialul unui jucator se afla,poate muta imediat saun pe care doar actioneaza fara a le putea ocupa,

Sistem cibernetic-Ansamblu autoreglabil si autoorganizabuil de elemente intercorelate functional in vederea realizarii in comun a unui obiectiv.

Slabiciune-Aspect al pozitiei ce trebuie eliminate sau aparat deoarece altfel poate fi exploatat de adversar,

Spatiu controlat(pozitie)-Totalitate a campurilor pe care piesele unei parti se afla,se pot deplasa ori doar actioneaza fara a putea muta,

Stil de joc-Maniera personala de a utilize teoria si resursele proprii,

Strategie-Stabilire a obiectivelor particulare de atins si a planului pe termen lung de realizare a lor,in cadrul unor obiective cu character mai general,

Subsistem-Sistem ce joaca rol de element component al unui sistem de nivel superior,

Superioritate efectiva-Pozitie ,,castigate"adeversarul nemaiavand decat cel mult sanse infime de remiza,

Superioritate potentiala-Pozitie ce permite declansarea unor operatiuni(a unui plan) de obtinere a superioritatii efective,

Superioritate pozitionala-Pozitie in care adversarul este intercut calitativ si cantitativ in dotarea pieselor cu operatori favorabili si cooperari,

Supraaparare-Aparare de mai multe ori decat numarul atacurilor cu scopul de a nu reduce mobilitatera nicin uneia dintr piesele aparatoare si de a elimina o slabiciune,

Suipraincarcare-Situatie a piesei care nu mai poate face fata simultan tuturor sarcinilor de aparare ce i-au fost incredintate,

Tactica-Totalitatea planurilor pe termen scurt,de detaliu ale luptei,asigurare a realizarii acestora tinand seama de impotrivirea adversarului si de resurseler avute pe moment la dispozitie,

Tempo-Unitate de masura a dreptului de a muta a unui jucator.Un ,,tempo" consumat da dreptul la o singura mutare,

Timp de pregatire-Timp consumat pentru partida in afara ei,

Valoarea relativa a unei piese-Valoare exprimata in functie de periculozitatea piesei,de capacitatea ei de a coopera efficient in atac si totodata in aparare,

Zona-Campuri din pozitie alaturate grupat sau inlantuite logic (grup,linie,coloana,diagonal,traseu, etc),

Zugwang (,,mutare fortata" in limba germana)-pozitie in care una dintre parti muta constient gresit,nemai avand mutari bune.                                                   Inapoi la pagina de start

Mergi la pagina urmatoare

Site creat cu Webnode in 08.12.2022.Copierea,multiplicarea sau distribuirea acestui material se pedepseste conform legilor in vigoare!
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți