ACUM SAHUL NU MAI ESTE CE A FOST CU ANI IN URMA
In prezent in majoritatea oraselor din tara exista foarte multe cluburi de sah unde tinerii sunt initiati in jocul de sah si sprijiniti de instructorii lor in evolutia catre performante superiore.Din pacate ,la cei mai multi jucatori aceasta ascensiune ajunge pana la un anumit nivel apoi stagneaza.Care ar putea fi explicatia acestei limitari?
Invatarea jocului de sah este o activitate psihica complexa de insusire activa a deprinderilor,formare a cunostintelor si asimilare a experientei.Sahistul trebuie sa stie cum sa invete eficient ,inteligent si creativ,altfel capacitatea sa nu este valorificata la maxim,iar sansele sale de a face performanta in sah scad.
Materia prima in scolile de sah este in prezent informatia.Dar stilul actual de invatare a jocului de sah nu a mai tinut pasul cu explozia informationala contemporana si creaza astfel probleme serioase tinerilor sahisti neinarmati cu metode si tehnici stiintifice de invatare si asimilare rapida a cunostintelor.Pentru a evolua cat mai sus si cat mai repede in drumul lor catre performanta,tinerii sahisti au nevoie de modele si tehnici eficiente de invatare si de organizarea mai buna a studiului individual,in scopul asimilarii cunostintelor la un nivel superior. Invatamantul clasic,rigid,bazat pe memorizarea mecanica,pasiva, rudimentara, trebuie transformat intr-un invatamant modern,creativ si inteligent,bazat pe participare si colaborare,in care instructorul si elevul coopereaza.
Cercetatorul japonez Y.Masuda sustine referitor la sistemul educational al viitorului ca:
1.auto-invatarea va deveni forma dominanta a educatiei-profesorii vor deveni consilieri sau consultanti datorita instruirii cu ajutorul calculatorului.
2.educatia creativ-cognitiva va inlocui educatia traditionala, bazata pe insusirea fortata de cunostinte,pe memorizare.
Invatarea actuala a sahului pentru performanta este un proces de pregatire a jucatorului pentru a se putea adapta continuu unor situatii noi ,care se succed pe tabla de joc, prin transformarea resurselor tehnice si intelectuale ale fiecarui jucator in pozitii,prin intermediul mutarilor.Procesul nou de invatare a sahului pentru performanta,se bazeaza pe principiile generale ale jocului si pe o abordare sistemica,integrativa si cibernetica a partidei. Pentru cresterea randamentului in joc,gandirea jucatorului trebuie optimizata.Optimizarea gandirii in parida de sah se poate obtine prin urmatoarele mijloace:
1.organizarea sistemica, integrativa si cibernetica a partidei,
2.programarea prin intermediul planurilor de joc a unor serii de mutari care au un obiectiv comun si
3.conducerea partidei prin dirijarea ei cu ajutorul planurilor strategice,tactice sau logistice si reglarea abaterilor prin eliminarea sau atenuarea celor din propria pozitie,sau atacarea si valorificarea celor din pozitia adversarului.
Prin optimizarea gandirii ,jucatorul se poate adapta mult mai bine si mai repede la modificarile continui ale pozitiilor, survenite in urma mutarilor alternative ale celor doi jucatori. A sti cum sa inveti in mod inteligent jocul de sah pentru obtinerea performantei,inseamna a-ti insusi un volum mai mare de cunostinte, intr-o perioada mai scurta de timp si cu un efort mai redus.Acesta trebuie sa fie obiectivul principal al instructorilor si al elevilor pe care acestia ii instruiesc.Daca vrei sa afli mai multe amanunte despre aceasta noua abordare stiintifica a partidei de sah,vezi AICI cum poti sa devii membru, iar AICI vezi cum poti sa te inregistrezi ca membru.