Ascensorul catre performanta este blocat.Dar drumul pe treptele scarii este accesibil! Succesul tau este succesul nostru!
SCHIMBARI IMPORTANTE IN SAH
DACA VREI SA FACI PERORMANTA IN SAH,TREBUIE SA-TI SCHIMBI MODUL DE A GANDI SI A ABORDA PARTIDA
SISTEMUL ACTUAL DE INVATARE A JOCULUI DE SAH NU MAI CORESPUNDE EXIGENTELOR ACTUALE,ESTE DEPASIT SI TREBUIE ACTUALIZAT(IMBUNATATIT) Invatarea jocului de sah este o activitate psihica complexa de insusire activa a deprinderilor, formare a cunostintelor si asimilare a experientei.Sahistul trebuie sa stie cum sa invete eficient ,inteligent si creativ,altfel capacitatea sa nu este valorificata la maxim,iar sansele sale de a face performanta in sah scad.
In majoritatea cluburilor de sah unde tinerii sunt initiati in jocul de sah si sprijiniti de instructorii lor sa evolueze catre performante superioare,se oberva ca la cei mai multi jucatori,aceasta ascensiune evolueaza pana la un anumit nivel,apoi stagneaza. Care ar putea fi explicatia acestei limitari?
Invatarea jocului de sah este o activitate psihica complexa de insusire activa a deprinderilor,formare a cunostintelor si asimilare a experientei.Sahistul trebuie sa stie cum sa invete eficient, inteligent si creativ acest joc,altfel capacitatea sa nu este valorificata la maxim,iar sansele sale de a face performanta in sah scad,fiind limitate.
Materia prima in scolile de sah este in prezent informatia.Dar stilul actual de invatare a jocului de sah nu a mai tinut pasul cu explozia informationala contemporana si creaza astfel probleme serioase tinerilor sahisti neinarmati cu metode si tehnici stiintifice de invatare si asimilare rapida a cunostintelor. Pentru a evolua cat mai sus si cat mai repede in drumul lor catre performanta,tinerii sahisti au nevoie de modele si tehnici noi,mai eficiente de invatare si de organizarea mai buna a studiului individual,in scopul asimilarii cunostintelor la un nivel superior. Invatamantul clasic,rigid,bazat pe memorizarea mecanica,pasiva, rudimentara,trebuie transformat intr-un invatamant modern,creativ si inteligent,bazat pe participare si colaborare,in care instructorul si elevul coopereaza.
Cercetatorul japonez Y.Masuda sustine referitor la sistemul educational al viitorului ca:
1.auto-invatarea va deveni forma dominanta a educatiei-profesorii vor deveni consilieri sau consultanti datorita instruirii cu ajutorul calculatorului.
2.educatia creativ-cognitiva va inlocui educatia traditionala,bazata pe insusirea fortata de cunostinte,pe memorizare.
Pentru ca metodele actuale de predare a lectiilor de sah sunt depasite,perimate si limiteaza accesul jucatorilor catre performanta,este necesara o noua abordare superioara a partidei,bazata pe studii si cercetari stiintifice si pe mai multa creativitate.
Invatarea actuala a sahului pentru performanta trebuie sa fie un proces de pregatire a jucatorului pentru a se putea adapta permanent la pozitiile noi,care se succed pe tabla de joc, prin transformarea continua a resurselor tehnice si intelectuale ale fiecarui jucator in pozitii,prin intermediul mutarilor.
Procesul nou de invatare a sahului pentru performanta,se bazeaza pe principiile generale ale jocului si pe o abordare noua inovativa a partidei:sistemica,integrativa si cibernetica.
Pentru cresterea randamentului in joc,gandirea jucatorului trebuie optimizata.Optimizarea gandirii in parida de sah se poate obtine prin urmatoarele mijloace:
1.Insusirea si aplicarea principiilor generale ale jocului in toate fazele partidei si evitarea pe cat posibil a abaterilor de la aceste principii ,
2.Abordarea noua,superioara a partidei:sistemica,integrativa si cibernetica,care este valabila in orice faza a partidei si permite jucatorului sa se adapteze din mers la schimbarile continui ale pozitiilor,fara sa sa mai fie necesara munca titanica de memorizare a foarte multor variante de deschideri.
3.Programarea,organizarea si conducerea superioara a partidei, care sa permita punerea in practica cu succes a noului mod de abordare a partidei.
-programarea superioara a partidei se face prin intermediul planurilor de joc care implica serii de mutari care au un obiectiv comun ,
-organizarea partidei se face prin stabilirea unor metode de calcul precum :analiza,planul si programul,care permit alegerea unor obiective si indeplinirea lor cu ajutorul planurilor de joc si a programelor de implentare a acestor planuri,pana la momentul obtinerII superioritatii decisive cand partida poate fi castigata cu toata impotrivirea adversarului.
-conducerea partidei prin dirijarea ei cu ajutorul planurilor strategice,tactice sau logistice si reglarea abaterilor prin eliminarea sau atenuarea celor din propria pozitie,sau atacarea si valorificarea celor din pozitia adversarului.
Prin optimizarea gandirii ,jucatorul se poate adapta mult mai bine si mai repede la modificarile continui ale pozitiilor, survenite in urma mutarilor alternative ale celor doi jucatori. A sti cum sa inveti in mod inteligent jocul de sah pentru obtinerea performantei, inseamna a-ti insusi un volum mai mare de cunostinte, intr-o perioada mai scurta de timp si cu un efort mai redus.Acesta trebuie sa fie obiectivul principal al instructorilor si al elevilor pe care acestia ii instruiesc.
In Academia de sah online pentru performanta poti sa inveti si alte detalii foarte interesante si utile despre noul mod de abordare a partidei de sah si sa-ti depasesti mult mai usor actualul nivel de performanta in sah.
IN CONTEXTUL EXPLOZIEI TEHNOLOGICE SI INFORMATIONALE ACTUALE, PENTRU OBTINEREA PERFORMANTEI,JOCUL DE SAH TREBUIE ACTUALIZAT,REFORMAT SI IMBUNATATIT
Jocul de sah este un proces care
transforma continuu prin intermediul mutarilor,toate resursele
tehnice,intelectuale si energetice ale jucatorilor in pozitii,pe toata durata
partidei.Scopul final al unui jucator in partida de sah, este acela de a da mat
regele advers.Ca sa-si indeplineasca acesta obiectiv,jucatorul trebuie sa mute
piesele in asa fel, incat sa obtina in permanenta pozitii cat mai bune, superioare
celor ale adversarului,care in final sa-i permita sa dea mat regele advres.
Pentru ca jucatorul sa detina un control optim asupra mutarilor pe care alege sa le faca,aceste mutari nu se aleg la intamplare,dupa inspiratia de moment, dupa anumite clisee de gandire,sau sub anumite impulsuri,ci trebuiesc alese cu mare grija,dupa anumite standarde de calitate.Pentru a obtine asa ceva,procesele mentale ale jucatorului trebuiesc foarte bine concepute,structurate si ordonate in module de gandire precum:analiza pozitiei,alegerea obiectivelor de indeplinit, alegerea planului(acea serie de mutari care urmaresc toate acelas obiectiv comun), alegerea programului de calcul concret al mai multor variante de plan, pentru utilizarea celui mai promitator.
Foarte importanta este si alegerea celei mai potrivite cai de obtinere a unor avantaje prin conceperea unui plan strategic, tactic, sau logistic,in functie de premisele oferite de indicatorii pozitionali existenti la un moment dat in cele doua tabere.
Pentru obtinerea unui randament maxim in partida,aceste module de gandire trebuie sa actioneze toate impreuna, ca un intreg si intr-o ordine exacta,iar evetualele abateri de la aceste standarde,sa poata fi reglate prin mecanisme de gandire adecvate.O astfel de abordare a partidei prin intermediul mai multor module de gandire care actioneaza impreuna,ca un intreg se numeste abordare sistemica,reglarea eventualelor abateri ale mutarilor de la standardele de calitate,care se face prin intermediul unei bucle de corectie retroactive (bucla de feedback),se numeste abordare cibernetica,iar includerea in procesele mentale a tuturor modulelor de gandire amintinte mai sus, este o abordare integrativa.
Din punct de vedere al sistemelor de reglare automata,utilizate foarte mult in procesele tehnologice industriale,partida de sah poate fi considerata un sistem cu reglare manuala.
Din punct de vedere structural si functional,partida de sah este un sistem care include alte doua subsisteme: subsistemul condus si subsistemul conducator. Prin subsistemul condus,partida transforma toate resursele tehnice, intelectuale si energetice ale jucatorului in pozitii.Prin subsistemul conducator, jucatorul regleaza abaterile provocate de factorii perturbatori precum mutarile adversarului sau alti factori perturbatori din mediu,dar si de alegerile gresite ale jucatorului.Pentru reglare,jucatorul elimina abaterile din propria pozitie,sau le anihileaza efectele negative pana la standarde admisibile,iar abaterile din pozitia adversarului le ataca si le transforma in diverse avantaje pozitionale sau materiale din ce in ce mai mari ,pana cand se creaza o superioritate decisiva,care permite castigarea partidei.
In concluzie:
Pentru obtinerea performantei in sah,este necesara o noua abordare a partidei: sistemica,integrativa si cibernetica!
Care sunt avantajele unei astfel de abordari a partidei?
O astfel de abordare permite:
1. Alegerea optima a celor mai bune mutari prin integrarea in fiecare mutare a tuturor resurselor disponibile ale jucatorului si parcurgerea inainte de alegerea fiecarei mutari a ciclului:analiza,plan,program,
2. Adaptarea din mers a jocului in functie de modificarile concrete si continui ale pozitiilor,
3. Reglarea optima a abaterilor provocate de factorii perturbatori,
4. Cresterea randamentului final al partidei prin controlul optim al fortelor vectoriale care sunt implicate in partida,
5. Implementarea in partida a gandirii inovative,logice si creative a fiecarui jucator.
Daca vrei sa-ti depasesti limitele actuale si sa faci performanta in sah,inscrie-te si tu in clubul nostru si vei afla mai multe detalii despre noul sistem de abordare a partidei!
AICI vezi cum poti sa devii membru, iar AICI vezi cum poti sa te inregistrezi ca membru.